Ortodonti (Diş Teli Uygulamaları)

Büyüme ve gelişimi devam etmekte olan veya yetişkin bireylerde görülen dişsel ve iskeletsel anomalilerin(bozuklukların) teşhisi, durdurulması, engellenmesi ve tedavisi ile ilgilenen diş hekimliği uzmanlık dalıdır

Ortodontik problemler neden oluşur ve nasıl tedavi edilir?

Çok uzun süre biberon ve emzik kullanılmış olması, parmak emme, tırnak yeme gibi kötü alışkanlıklar ortodontik bozukluklara sebebiyet verebilir. Bu alışkanlıkların erken yaşta önlenecek olması, iskeletsel gelişimin tamamlanması açısından önem arz etmektedir. Dilin yapısal olarak olması gerekenden büyük olması, çekilmiş diş boşluklarının mevcut olması gibi durumlar da dişler arasında boşluk oluşumuna neden olur.

Dişlerin bulunduğu çene yapısı küçük ve dişler büyük ise; dişler çeneye sığmaz ve çapraşıklık meydana gelir. Yaşanan erken ya da geç süt dişi kayıpları da çapraşık dişlerin oluşmasına neden olabilir. Zamanından önce düşen süt dişlerinin yerine, ağızda var olan daimi diş bu boşluğa kayar. Oradan çıkması gereken dişler ise kendisine yer bulamayacağı için çapraşıklık meydana gelir.

Ortodontik tedavi ne kadar gereklidir?

Ortodontik tedaviler yalnızca estetik kaygısı taşımayıp, ileride karşılaşılması mümkün olabilecek diş eti hastalıklarının önlenmesi, çene eklemindeki problemlerin önlenmesi, çiğneme işlevselliğinin sağlanması ve konuşma bozukluğu olan bireylerin bu probleminin giderilmesini amaçlar.

Ortodonti tedavisi ne kadar sürer?

Dişlerin çene kemiği içiresinde hareketi ve çenelerin yeniden konumlandırılması esnasında diş ve kemik dokunun zarar görmemesi ve ideal şekilde gerçekleşebilmesi için ortodontide kuvvetler belli limitler dahilinde uygulanır. Bu sebeple ortodontik tedavilerde çok kısa sürede sonuç alınamaz.

Problemin şiddetine, yaşınıza ve tedaviye gösterdiğiniz uyuma bağlı olarak tedavi süresi oldukça değişkendir, bu sürenin 6 ay ila 3 yıl arasında olduğu söylenebilir. Ortodonti uzmanı ilk muayenede tedavinin ne kadar süreceği ile ilgili tecrübelerine dayanarak süre aralığı tahmininde bulunabilir ancak kesin bir süre belirlemek imkansızdır

Ortodontik tedavi nasıl yapılır?

Klinik muayeneden sonra, hastalardan alınan röntgen, fotoğraf ve alçı modeller üzerinde ölçümler ve analizler yapılarak ortodontik teşhis konulur ve uygun tedavi yöntemi belirlenir. Ortodontik tedaviler, konulan teşhis ve çıkarılan tedavi planına göre takıp çıkarılabilen hareketli apareyler, şeffaf plaklar, braket ve teller, mini implantlar, yüz maskeleri, çenelikler gibi çeşitli elemanlar kullanılarak yürütülür.

Telsiz ortodonti (Şeffaf plak) mümkün mü?

Şeffaf plaklarla, tel kullanmadan dişlerin düzeltilmesi son yıllarda ortaya çıkmış ve diş teli istemeyen ancak dişlerinin düzelmesini isteyen hastalarımız için büyük bir gelişme olmuştur. Şeffaf plaklar ile hastanın ortodontik tedavi gördüğü dışarıdan anlaşılmaz, kullanımı braketli sisteme göre daha rahattır. Ancak, şeffaf plaklar her ortodonti vakası için uygulanabilen bir yöntem değildir, sadece birkaç dişte hafif çapraşıklığı ve dişlerin arasında küçük boşlukları bulunan hastalar için uygundur. Bunların dışında kalan vakalarda tedavi sonucu hastayı ve hekimi tatmin etmez. Ortodontist ,tedavi tekniklerinden uygun olanı işlevsellik ve estetik beklenti ile birlikte düşünüp uygun tedaviye karar verecektir.Telsiz ortodonti (şeffaf plaklar) bu tekniklerden biridir, bu sistemin oldukça konforlu ve estetik bir çözüm olduğu ancak her vakada istenen sonucu vermediği bilinmelidir. Klasik metal braketlerin görünümünden rahatsız olan hastalar için beyaz ve şeffaf renkteki porselen braketler tercih edilebilmektedir.

Yıllar önce porselen braketler ile tedavi süresinin, metal braketlere göre daha uzun olduğu düşünülürdü, ancak son yıllarda porselen braketlerin tasarımlarının geliştirilmesi ile bu soruna çözüm bulunmuştur.Braketlerin, dişlerin arka yüzeyine yapıştırıldığı ‘lingual ortodonti’ tekniği de diğer bir alternatiftir. Ancak porselen braketler ve lingual braketlerin de uygulama alanı sınırlıdır, belli tipteki ortodontik problemler için çözüm olabilir. Ortodonti uzmanı, muayeneden sonra en uygun ve en etkili seçeneği hastaya açıklar. Hastalarımıza tedavi sürecinde dişlerinin nasıl görüneceğinden çok, tedavi bittiğinde dişlerinin nasıl görüneceğini önemsemelerini tavsiye ediyoruz. Ortodontik tedavi aylarca sürecek, hasta sosyal hayatta diş telleri ile birlikte bulunacaktır, ancak tedavi bittikten sonra aylarca değil ömrünün sonuna kadar her gülümsemesinde o dişleri gösterecektir. Bu nedenle, hastalarımız tedavi süresine, şekline ve yöntemine değil de sonuca odaklanırlarsa tedavi süreci onlar için daha rahat geçecektir.