Periodontoloji (Dişeti Tedavisi)

Dişeti Tedavileri (Periodontoloji)

Periodontoloji, dişlerin etrafını çevreleyen yumuşak ve sert dokuların hastalıklarının tanı ve tedavisini sağlayan diş hekimliği bilim dalıdır. Bu bölümün ilgi alanında diş eti iltihapları dişeti büyümeleri, dişeti çekilmeleri, diş taşı temizliği, yumuşak ve sert dokuyu etkileyen periodontal hastalıklar yer alır.

Dişeti tedavisi gereken durumlar;

• Dişetlerinde renk değişikliği(kızarıklık) ve şişlik durumunda,
  • Dişetlerinde kanama ve irritasyon varlığında,
  • Dişeti çekilmesine bağlı estetik problemler varlığında,
  • Dişeti çekilmesine bağlı kök yüzeylerinde hassasiyet oluşuyorsa,
  • Ağızda kötü tat ve koku varlığında,
  • Dişlerde fazla sallanma problemi farkediliyorsa mutlaka dişeti tedavisi için başvurulmalıdır.
  • Dişetinde estetik sorunlar durumunda
  • Diş çevresinde yüksek miktarda diştaşı olduğu durumlar

Dişeti hastalığı neden oluşur?

Dişeti hastalığının altında yatan ana neden bakteri plağı olsa da birçok etkene bağlanabilir. Eksik ve yanlış ağız bakımı, dengesiz beslenme, hormonal durumlar, sigara kullanımı gibi durumlar dişeti hastalığına neden olabilir. Kullanılan bazı ilaçların da dişeti hastalığına yol açtığı söylenebilir.

Diyabet (Şeker hastalığı), dişeti hastalığının sık görüldüğü hormonal hastalıklardan sayılabilir. Diyabet hastaları ağız bakımlarını çok detaylı yapmalı ve diş hekimlerinin kontrolünde bu bakımlarını sürdürmeli, çünkü diyabet hastalarında diş eti hastalıkları kısa sürede ilerlemektedir.

Bayan hastalarda hamilelik, mensturasyon ve menopoz gibi dönemlerde değişen hormon dengesi de dişeti hastalığının görülme ihtimalini artırır. Bu dönemlerde enfeksiyona yatkın ve şiş durumda olabilmektedir. Bu durum, dişetlerinin bakteri plağına daha duyarlı hale gelmesine bağlanabilir.

Ağız bakımının doğru şekilde ve sürede yapılması, dişeti hastalığı oluşmasını büyük ölçüde engellemektedir. Yeterli ağız bakımı konusunda mutlaka diş hekiminden bilgi alınmalıdır. Belirli aralıklarla yapılacak kontroller, dişeti hastalığının görülme olasılığını azaltacaktır.

Dişeti Tedavileri:

Küretaj ;Dişin kök yüzeyindeki diştaşları ve zararlı dokular uzaklaştırılması işlemidir. Böylece dişetinin kök yüzeyini doğal olarak sıkıca sarması sağlanarak dişetleri ve dişler sağlığına kavuşturulur.

Flap Operasyonu; Küretajın yetersis kaldığı durumlarda bölge cerrahi olarak açılır. Zararlı dokular temizlenir. Açılan bölgede kemik kaybı çok fazla ise işlem sırasında yapay kemik grefti veya hastadan alınan kemik dokuları uygulanabilir.

Mukogingival cerrahiler; Ağız içi yumuşak dokuları ilgilendiren işlemlerdir. Yetersiz yapışık diş eti yüksekliği, diş eti çekilmesi, yüksek kas bağlantıları varlığında uygulanır. Böylece hastanın ağız bakımını sağlayabileceği doğal ortam ve protezli dişlere destek olacak yeterli diş eti miktarının sağlanması, estetik ve hassasiyet problemlerinin giderilmesi amaçlanır.